De multe ori se intampla sa vina in magazin oameni care cer cabluri. Fie ca stiu ce cauta, fie ca intreaba ce fel de cabluri au nevoie, posibilitatea ca acestia sa nu stie de fapt ce inseamna fiecare cablu este maricica.

Astfel ne-am dat seama ca un articol in totalitate despre cabluri nu am facut niciodata. Teoretic un cablu este pe departe de a fi ceva complicat, insa de cele mai multe ori conexiunile iti pot da de furca. Incepand de la clasicele cabluri audio pana la cele mai avansate ale zilelor noastre, aparatura poate fi de multe ori complicata. De la jack TRS sau mufa cu pini, pana la HDMI si optic sau chiar cele care folosesc tehnologii wireless, cablurile sunt necesare. Cablurile audio au foarte multe forme si foarte multe tipuri de mufe, fie ca ai nevoie pentru iesire sau pentru intrare. Atunci cand conectezi un cablu la un CDJ spre exemplu ai de-a face cu o iesire, iar capatul celalalt ajunge la o intrare, intr-un mixer sau o boxa.

Cel mai usor de depistat sunt cele alb/rosu, prin care faci diferentierea intre canale. Atat la amplificator/mixer  cat si la CDJ sau boxe, mufele vor fi colorate. Acum vorbim despre RCA-uri, care pot fi rosu cu alb sau negru cu rosu (rar difera). Mufele pot fi de tip “tata” sau “mama”, una fiind inversul celeilalte. Oricare ar fi tipul cablului acesta poate fi balansat sau nebalansat. Spre exemplu cablurile RCA vor fi intotdeauna nebalansate, cele XLR vor fi intotdeauna balansate, iar cele de tip jack pot fi si una si alta, mono sau stereo.

Ce inseamna balansat si nebalansat? In mare, un cablu nebalansat tinde sa aiba mai multe interferente sau zgomot de fundal, mai ales daca lungimea creste. Cele balansate nu vor avea aceste interferente. In plus, nu numai cablul trebuie sa fie balansat sau nebalansat, ci si iesirile echipamentului.

 

In stanga este nebalansat cu un singur inel, iar in dreapta cel balansat cu doua.

 
Enumeram in continuare cele mai cunoscute si folosite cabluri audio pentru orice tip de aplicatie de sunet. Probabil cele mai des folosite tipuri de mufe sunt cele RCA, cele despre care vorbeam la inceput ca se diferentiaza prin culori. A aparut in anii 1940 si ramane si astazi un standard neschimbat cu care conectam dispozitive audio. Cablurile cu astfel de mufe se folosesc si acum pentru CDJuri, mixere, amplificatoare, playere auto, boxe, etc. Acestea bineinteles difera prin calitate. Pot fi mai groase sau mai subtiri, mufele pot fi mai calitative sau servisabile. Preturile incep de foarte jos si ajung chiar la sume, de te intrebi ce face cablul asta de atatia bani. Oricum ar fi, un cablu bun, are un pret decent. Pentru DJii care folosesc cablurile des, acestea ar trebui sa aiba o calitate mai ridicata, mai ales in zona mufelor, unde uzura apare cel mai repede. Cablurile RCA pot fi deasemenea folosite pentru iesiri digitale, unde cablul interior are 75ohmi.

 

Clasicele mufe RCA, care se diferentiaza prin culori.

 

Cablurile TRS sau TS se diferentiaza prin lipsa unui inel in cazul lui TS, care face diferentierea intre balansat si nebalansat, dar si intre mono si stereo. Aceste mufe sunt de tip jack, fie de 3.5mm, fie de 6.3mm si se folosesc in general la casti, la boxe, microfoane sau alte tipuri de instrumente.

Un alt tip de cabluri sunt cele XLR. Aceste cabluri se folosesc pentru echipamentele profesionale. In 90% dintre cazuri, cablurile XLR vor avea capete diferite, unul mama si unul tata. Cablurie XLR se folosesc la boxe, monitoare de studio, iesiri main pentru mixere sau controllere profesionale, dar si pentru placi audio.

 

XLR. Cablurile cele mai des folosite pentru echipamentele profesionale.

 

Probabil cele mai des intalnite si cele mai potente cabluri din punct de vedere al semnalului si al cablajului, sunt cele SpeakON. Cablurile SpeakON se folosesc in general pentru a conecta sisteme audio mari, folosite in concete si festivaluri intre boxe sau amplificatoare. Cablurile sunt groase, mufele sunt durabile si servisabile, iar mecanismul de conectare este foarte sigur.

Cateodata, cerintele echipamentelor pot diferi, astfel vei avea nevoie de adaptoare. Adaptoarele se gasesc de orice fel, fie ca sunt standard, fie ca sunt adaptoare pe care nu credeai ca le vei gasi niciodata, se gasesc. Spre exemplu, un adaptor pe de care nu ar trebui sa ai nevoie este cel care face din vechiul VGA, HDMI. Standardul HDMI este complet digital si contine, audio, video sau chiar si link. Intamplator am avut nevoie sa conectez un Playstation care vine doar cu HDMI la un monitor mai vechi care avea doar VGA. Un astfel de adaptor teoretic nu ar avea de ce sa existe, dar in China se inventeaza si se produce orice, deci am gasit un adaptor cu convertor integrat din care iesea VGA si iesire pe jack TRS de 3.5mm pentru audio.

 

 

Exemple de adaptoare: XLR - XLR (mama - tata), MIDI, Jack 6.3mm - Jack 3.5mm sau invers, TRS sau TS, Prelungire de jack cu ambele capete la fel, RCA - RCA, RCA dublu, RCA - XLR, XLR - Jack, dublu jack la un jack stereo, etc. Sunt multe, partea buna este ca gasesti orice fel de adaptor doresti, posibil si imposibil. La fel ca in cazul cablurilor, adaptoarele pot fi de o calitate mai buna sau mai putin buna, rezultatul vazandu-se in calitatea audio sau in timp ca uzura.

Pentru ca ceea ce am enumerat aici, nu reprezinta nici pe departe tot ceea ce exista pe piata, dar sunt cele mai des intalnite cabluri, amintim si de cel mai simplu dintre toate, cablul de boxe. Este un cablu banal format din plus si minus, care si el la randul sau are mai multe calitati. Acesta este folosit in general pentru a conecta boxele Hi-Fi la subwoofere sau la amplificatoare. Aceste cabluri se conecteaza prin niste clipsuri de conectare.