Acum 16 ani, nu aveai nici o sansa. Singura ta sansa era sa te dai pe langa alti prieteni DJ si sa ii rogi sa te ia cu ei la club, sa te lase sa pui muzica 20 de minute inaintea lor sau cand se duc la baie. La fel, te rugai toata noaptea ca prietenul tau DJ sa agate ceva ca sa fie nevoie sa plece putin din pupitru sa te lase pe tine. Faza cu laxative in bere, nu puteai sa o faci, pentru ca totusi era prietenul tau.
 
Dupa ce o ardeai pe stiulul “ucenic” timp de cateva luni, poate poate aveai noroc sa ajungi sa pui si tu muzica in club in locul lui intr-o seara de luni, cand oricum era gol. Dar, oricum, o considerai o mare realizare. Mai un botez, mai o nunta, mai o petrecere privata si uite asa incepeai sa-ti faci mana. Visai ca poate poate ajungi si tu DJ. Realizabil, cu siguranta, insa munca si norocul erau pe primul loc si cred ca sunt singurele lucruri care au ramas valabile si in 2016. Nu aveai nici o sansa. Sau daca aveai trebuia sa te “prostituezi” pe la toate cluburile si petrecerile din Bucuresti pentru a-ti face relatii, poate poate ajungi si tu intr-un fel sau altul sa pui muzica intr-o seara la...Downtown.
 
Dupa ce fenomenul DJingului a crescut in Romania, de prin 2005 pana prin 2009, toti isi doreau sa fie Optick sau Eftimie si era mega frustrant cand nu intelegeau de ce ei nu pot pot fi la fel. Porbabil nici acum nu s-au prins, insa a ajuns sa nu mai conteze. Trenul DJilor din 2006 si-a luat avant cu 4-5 DJ de top, care inca functioneaza si acum. Agentiile de DJ erau terorizate de mailuri, telefoane, cduri, mixuri, rugaminti de la tot felul de DJ care puneau muzica pe ici pe colo si vroiau si ei sa ajunga “acolo”, insa de fiecare data raspunsul era unul negativ, si in momentul ala incepea carcota si ura. “Incepatorii” din acea perioada nu intelegeau de ce, insa era foarte simplu: nici o agentie nu era dispusa sa investeasca timp si bani intr-un artist necunoscut. Agentiile de DJ de atunci nici macar nu erau agenti in sensul propriu. Erau doar niste secretare care raspundeau la telefon, rezervau giguri, camere de hotel, bilete de tren si se asigurau ca patronul de club plateste DJul. A functionat, pentru ca nu mai trebuia sa dai 1.000 de telefoane pentru a-l gasi pe Rosario sau Pagal, era un numar unic, unde dadeai de agentul care se ocupa de toti. Nici aici, nu aveai vreo sansa, trebuia sa mergi la toate afterurile din Bucuresti, poate poate te imprietenesti cu patronul sau rezidentul si te lasa si pe tine sa pui muzica de la 4 la 5, pana incepe sa vina lumea.
 
 
 
 
Iata ca vremurile s-au schimbat, iar din 2012, deja vedem ca avem o paleta mai larga de unde sa ne alegem DJii. Multi ar spune ca e plin de DJi si ca numarul DJilor depaseste numarul medicilor. Probabil asa e, insa singurul factor care a lipsit pana in 2012 si care a stat la baza acestei situatii, a fost accesul la informatie. Felul in care internetul a bubuit, Facebook-ul si Soundcloud-ul au facut accesul clientului final mult mai usor la artist. Nu mai ai nevoie de prietenii care il stiu pe Raoul, sa cauti 3 zile numarul lui de telefon sa-l chemi la tine la discoteca. Il cauti pe Facebook. Nu mai ai nevoie sa trimiti mii de cduri cu promouri la agentiile de booking si sa aprinzi lumanari agentului, poate te trimite si pe tine la un gig in weekend. Iti faci o pagina de FB, urci mixul pe net si ii dai share. Nu te mai chinui cu FL Studio si Acid sa faci un remix de la Morandi, ca poate dai duma cu el si o sa-l cante DJul de la Twice, ai softuri si scule cu care poti face ce vrei tu si apoi poti raspandi foarte usor productia ta pe net.
 
Cu toate ca viata pare din ce in ce mai complicata, overall, in 2016 e mult mai simplu sa faci orice. Cu toate ca vezi ca in jurul tau sunt 200 de DJ, in comparatie cu 10 cati erau acum 10 ani, treaba e la fel, mult mai simpla. Cu toate ca crezi ca e greu si ca ai impresia ca niciodata nu o sa ajungi acolo unde iti doresti, mai gandeste-te o data. Totul e mult mai simplu. In 2016, depinde doar de tine. Nu ai nevoie de prietenul DJ care sa te duca la club cu el si sa te ai sansa sa te auda lumea putin, ca sa le placa de tine si sa te mai cheme, nu ai nevoie de agentul care nu raspunde la mail sau telefon pentru promoul tau, pentru ca il poti face si pune pe net. Nu ai de ce sa te chinui sa faci muzica de calitate proasta, pentru ca tehnologia iti permite, iar sa te faci cunoscut in 2016, e mega simplu. Lucrurile care nu s-au schimbat si nu se vor schimba niciodata? Munca, norocul si sa crezi cu adevarat in ceea ce faci.