Daca tu credeai ca era digitala este de azi de ieri, iti spunem ca este de varsta cu parintii tai sau chiar si cu tine. Totul este intr-o continua transformare, iar tehnologia a ajuns intr-un punct in care se plafoneaza si lucreaza pe imbunatatirea prezentului.

Anul trecut s-au implinit 40 de ani de cand omenirea a intrat in era digitala. Adica, de cand s-a inventat limbajul binar. Daca ne uitam la evolutia tehnologica, vom vedea ca aceasta nu mai creste liniar, ci exponential. Doar acum 15 ani, am avut parte de primul telefon, care nu avea ecran si avea antena. Tot acum 15 ani am descoperit si internetul si stateam pe #mirc sau #icq.

La fel, imi aduc aminte de studiourile din ’90, care aveau un calculator cu cd-writer si o clapa Yamaha sau Korg, cu discheta, ca sa poti salva wav-urile de pe ea, sa le duci pe PC, ca sa poti face apoi aranjementul in Acid. Nu ca old school, pentru ca pentru multi de acum, pare imposibil sa faci muzica asa, dar primele albume Mafia sau Parazitii, asa s-au facut. La inceputul anilor 2000 deja au inceput sa navaleasca pe la noi prin tara deja primele magazine profesionale de echipamente si datorita lor, producatorii au inceput sa invete ce este ala un monitor de studio, o placa de sunet sau un midi controller. Imi aduc aminte ca atunci, Alesis era unul dintre cele mai apreciate branduri pentru monitoare de studio iar Tannoy era un fel de Bentley. Produsele M-Audio erau cele mai futuriste iar Native Instruments, facea doar banci de sunete pentru producatori.

 



Am avut parte de aproape 15 ani, in care industria muzicala romaneasca a avut sansa sa se digitalizeze pana la refuz. Ca sa faci muzica, aveai nevoie doar de un calculator si de inspiratie. Bine, nu vorbim soundul pe care il aveau piesele de atunci, pentru ca si daca ascultam Fun Factory azi, radem. Dupa 2004, au inceput sa apara si la noi studiouri profesionale, facute de marile trupe care duduiau atunci, precum Voltaj, care probabil produceau jumate din muzica de atunci, sau cel putin masterizau in studioul lor tot ce canta romanesc la radio. Dupa 2008, brusc, toata muzica suna la fel, si asta din 2 motive:

  1. toata muzica se facea in aceleasi studiouri
  2. toti descoperisera Access Virus, unul dintre cele mai tari sintetizatoare ale anilor 2000.

In tot timpul asta, inovatia producatorilor de echipamente, Novation, Focusrite, M-Audio sau Akai s-au dus catre zona de digital. Placi de sunete, mii de midi controllere, clape de tot felul, toate, conectate la un calculator. Miliardele de softuri VST pentru Ableton, Logic sau FL erau instalate deja in calculatoarele tuturor. Echipamentele erau mult mai accesibile si in Romania, pentru ca deja erau magazine mari si serioase unde deja incepeai sa gasesti cam tot ce iti doreai atunci. Producatorii nu mai voiau Alesis, cumparau monitoare Yamaha, cei care aveau bani ii dadeau pe Adam Audio, iar daca erai cu adevarat bogat, iti cumparai placa de sunet Apogee, ca sa fie treaba, treaba si sa arati celor din jur ca esti bun.

Dupa ce producatorii de echipamente de mai sus, au smuls tot ce au putut din segmentul de digital, iar dupa ce producatorii muzicali au instalat toate softurile posibile in calculator, iata ca acum se simte iar nevoia unei schimbari. Din acest motiv, putem vedea ca de anul trecut au incept deja sa apara usor usor, cateva synthuri analogice. Vorbesc acum de Akai Rhythm Wolf, Akai Timbre Wolf, Arturia MiniBrute si Arturia MicroBrute, fabuloasa serie Aira de la Roland, noile synthuri Boutique, care au sound-ul de Juno si Jupiter, plus altele care probabil nu sunt la fel de cunoscute, dar printr-un simplu research pe net, o sa le descoperi singur.

 



Ideea e urmatoarea: totul e ciclic. Daca la inceput toate calculatoarele erau albe, brusc era fita sa ai calculator negru. Dupa ceva ani, dupa ce toate calculatoarele erau negre, Sony a adus Vayo si fita s-a transformat iar, fara sa iti dai seama :), iar tie iti trebuia neaparat calculator alb. La fel acum si cu analogul. Daca acum 10 ani fugeai de analog, pentru ca descoperisei digitalul, acum trebuie sa te inclini iar spre analog. Nu intelege gresit. Nu trebuie sa iti vinzi Mac-ul din studio si sa o arzi cu mixer Struder si magnetofon, insa priveste toate scuele noi analogice ca pe niste accesorii exceptionale in studio. Nu trebuie sa iti iei un synth analog pe care sa il faci main sau un drum machine pe care sa il exploatezi 100%. Trebuie sa le vezi ca pe niste briz-brizuri care te pot ajuta sa aduci un sound cald si noi, difereit de tot ce este acum pe piata. Nu investi prea multi bani in ele si nici prea multe sentimente, peste 10 ani, le vei vinde oricum pe Olx, pentru ca cine site ce se va mai inventa pana atunci.