Exista o armata de oameni pe acolo, jos undeva care nu au nimic altceva de facut decat sa se ia de cei care folosesc console si controllere digitale, doar pentru simplu fapt ca acestia nu folosesc vinyluri sau nu au inceput cu vinylul. Este normal sa te iei de cei care o fac doar ca sa fie in trend si sa para cool, insa sunt si cei care stiu ce fac si prefera un astfel de aparat.

Nu mi-a placut niciodata sa fac ce fac altii, sa fiu o clona, mereu am vrut sa raman ca mine. Nu "baietii cu freza la fel" sau toti imbracati ca niste clone, acelasi stil copiat unul de la altul. E normal, n-ai cu ce sa te imbraci cu altceva, trebuie sa urmezi trendul, pentru ca numai asta gasesti in magazine, dar te imbraci in felul tau. Asa si in domeniul muzical, nu trebuie sa te iei dupa ce zic altii. In mare nu trebuie sa iti pese de zice unul sau ce zice altul, dar cand esti secat de astfel de comentarii care in mod normal ar trebui sa fie vina de la oameni care gandesc pentru ca asa vor sa para, incepe sa iti pese, adica te enerveaza. Ok, poate ai inceput sa pui muzica acum 15 ani, cand pickupul nici nu apucase sa fie “invechit”, au inceput sa evolueze CDJurile, s-au invechit si alea si dintr-o data “au facut astia reclama, ca poti sa bagi laptopul intr-un aparat nou”. Mda, era digitala. Evolutia, d-astea. In fine, nu poti sa faci scartchuri ca un DJ adevarat daca nu faci de pe pickupuri, nu poti sa pui muzica ca un DJ adevarat ca te ajuta beatgridurile si key-urile si sync, bla bla, bla.

Avem cateva puncte care sa distruga genul asta de afirmatii…sau nu.

Scratchingul pe controller nu suna la fel ca cel de pe vinyl. FALS!

In general un vinyl suna mai bine ca orice, insa atunci cand faci scratchuri cu un controller sunetul nu sare, plecand de la ideea ca ai un mp3 la cea mai buna calitate, nu vei auzi fasaituri sau trosnituri. Sunetul care iese din scratchuri nu se va degraba in calitate cu cat miscarea este mai rapida si nu vei avea nici un fel de probleme pe care de altfel le are un vinyl. Deci, da este adevarat nu suna la fel, suna chiar mai bine. Daca sursa de pe care pun Qbert, Jazzy Jeff, Craze, etc este digitala inseamna ca na, e ceva ok, sau poate nici astia nu prea se pricep.

Latenta poate fi o problema pentru scratching foarte rapid. ADEVARAT! (dar…)

Latenta digitala poate fi o problema ATUNCI cand folosesti un controller care nu este compatibil nativ cu softul. Insa atunci cand folosesti un controller facut special pentru softul respectiv, sansele ca latenta sa fie o problema sunt aproape inexistente. Controllerele Native Instruments cu Traktor (nu ca ar avea ei prea multe aparate posesoare de joguri sau ca jogurile ar avea dimensiuni foarte mari, dar…) si cele pe care scrie Serato cu Serato DJ bineinteles.

Nu poti face scratchuri pe echipamente ieftine sau pe cele cu joguri de mici dimensiuni.

Aceasta problema se refera la toti djii si spune ca nu poti fi un dj bun daca pui muzica de pe un echipament entry level. Mai pe scurt: Vrei sa fii si tu dj, ti-ai luat cea mai ieftina consola. Dupa cum spuneam si mai sus, Traktor Kontrol S2 / S4 au joguri foarte mici, dar se descurca foarte bine pe scratch, noul Mixtrack Pro 3 are niste joguri mai generoase si la fel este cea mai ieftina (si cea mai vanduta) consola de la Numark. Daca ai o consola cu joguri, poti face scratchuri - punct. Evident ca este mult mai usor si ies mai bine avand un jog mai mare, sa il simti sub degete, dar asta nu inseamna ca “alea mici” sunt de jucarie.

 


Scratching pe un controller nu este ca cel de pe platane.

Felul in care iti afisezi performanta depinde doar de tine, nu conteaza prea mult ce echipament ai in fata. Exista foarte multe rutine facute pe controllere care rup orice bariera, bariera aceea despre care cei care nu tin cu era digitala spun ca nu o au pe alte echipamente. Nu ai nevoie numai de skilluri, ai nevoie si de un echipament care sa fie pe masura. Mai jos avem un clip in care este demonstrat acest lucru:

 


Nu poti face scratchuri pe muzica electronica.

Intr-adevar poate suna dubios si poate ca scratchul se foloseste in mare parte pe muzica hip hop, dar sunt dji care ar putea contrazice asta. James Zabiela este recunoscut pentru astfel de “interventii” si prin asta cariera sa s-a ridicat si ne-a aratat ca este foarte important sa arati publicului ca detii controlul acolo in spatele pupitrului. Zabiela foloseste scratchul combinat cu loopuri si fxuri si asta aduce un sunet aparte in seturile sale, nu degeaba a cerut in Riderul tehnic un Pioneer RMX 1000.

 


Nu vei fi niciodata respectat atunci cand folosesti echipamente digitale. FALS!

Intotdeauna vor fi cei impotriva sau poate vor invata ca in aceasta directie se duce tehnologia. Multi inteleg ca nu prea conteaza ce echipament folosesti atata timp cat ai skillurile necesare. DJii care folosesc echipament digital sunt din ce in ce mai acceptati la nivel mondial de catre cei care s-au nascut pe vinyl, ar trebui sa incepe si noi sa acceptam asta.


Ce se intampla cu DVS-ul? Este tot vinyl, nu? Majoritatea marilor DJ de scratch folosesc acest sistem. De ce? Pentru ca e mult mai usor sa cari dupa tine 2 sau 4 placi decat 3 genti pline. Daca ti se zgarie sau spargi o placa timecode, iti iei alta de oriunde din lume. Daca ramai fara o placa importanta din colectia ta, ce faci? Pe langa asta la DVS acul nu sare si asta deschida cai catre tehnici din ce in ce mai rapide fara probleme.

Pentru cei care vor sa ramana pe vinyl, e foarte ok, urmati-va drumul, ideile, etc. Daca oamenii s-ar concentra mai mult pe ceea ce fac si s-ar uita in curtea lor, ar fi toata lumea fericita. Chiar daca incepi de pe cea mai ieftina consola, ideea e ca ai inceput, de acolo evoluezi in timp.