Cluburile ar trebui sa defineasca in mod normal experienta muzicala. Desi echipamentele audio au evoluat foarte mult in ultimii ani, fundamentele sunetului nu prea s-au schimbat.

In timp ce boxele, pozitionarea lor si calitatea bassului s-a imbunatatit simtitor in ultimii ani, formatul stereo ramane tatal lor. Acum ca avem si Stems, oare a venit momentul sa incercam sa schimbam ceva in materie de sunet? Dolby crede ca da si lanseaza proiectul Dolby Atmos aka sunet tridimensional, ce ar trebui sa acapareze cluburile.

Ce stim despre acest proiect in momentul de fata?

  • sistemele de sunet Atmos vor aparea in cateva cluburi din intreaga lume foarte curand
  • producatorii pot pune un plugin dimensional direct pe piese pentru a vedea unde trebuie sa fie sunetul exact asezat
  • pluginul Dolby Atmos este compatibil AU/VST si AAX
  • exista un software conceput de Dolby pentru a reda aceste fisiere speciale ce da posibilitatea DJilor sa izoleze si sa mute elemente in timp real
  • softul este compatibil cu CDJ 2000 NXS si DJM 2000 NXS, astfel DJii pot canta piese intr-un mediu familiar
  • mixingul, panningul si efectele sunt facute intern in computer
  • vor avea loc cateva evenimente cu noua tehnologia adoptata de anumiti artisti

 

" Dolby Atmos Panner Tool "

 

Necesitati ale ecosistemului Dolby Atmos

  • plugin adaugat in procesul de mix pentru a inregistra metadatele miscarii si pozitiei
  • un fisier mare care contine toate elementele muzicale si metadata
  • un soft pentru DJi compatibil cu aceste fisiere ce poate trimite datele de miscare catre sistemul Atmos

In teorie, partea magica sunetele nu se altereaza de la studio la club, indiferent de marime, multumita algoritmilor spatiali care se vor asigura ca pozitia si loudnessul elementelor vor ramane constante. Asta inseamna ca producatorii nu se vor mai rezuma doar la mix stereo, ci vor lucra cu procesoare Dolby pentru a avea rezultatul final.

 

 
De ce au nevoie cluburile de Dolby Atmos?

Dolby spera ca experienta Atmos va da producatorilor creativitate mai bogata si mai multa experienta dinamica clubberilor. Cu sunete care vin din toate directiile, ar trebui ca experienta sa fie unica. In timp ce multe cluburi sunt pe mono, intrebarea este: Isi vor da oamenii seama acolo unde va fi instalat Atmos? Ce este Dolby Atmos si cu ce difera de sunetului surround? Pe scurt, Atmos este un format multi dimensional ce da posibilitatea creatorilor de film si producatorilor de muzica sa adauga obiecte oriunde in incapere, inclusiv deasupra publicului. Acest format poate fi integrat in incaperi de orice marime, inclusiv cluburi mari sau mici. Acest lucru este posibil cu ajutorul softurilor sofisticate si instalatii de sunet speciale in intreaga camera. Intr-o incapere Dolby Atmos nu numai ca poti auzi elementele separate, dar le poti auzi si in miscare. Dolby Atmos nu este bazat pe canale,ci pe obiecte audio. Un obiect audio este orice sunet auzit intr-un film sau intr-o piesa (elicopter, o linie de bass, etc). Aristii pot decide unde trebuie sa fie sunetul respectiv si unde ar trebui sa se duca in functie de experienta.

 

" Asa arata un sistem Dolby Atmos montan intr-un studio "

 

Daca va avea succes si va fi adoptat mai departe Dolby Atmos, acesta va creea un limbaj de mixat cu totul si cu totul nou. Ca exemplu avem asa: kickul si bassul au fost intotdeauna pe aceleasi boxe ca synthurile, punand limitari pentru ce sunete sa ocupe cea mai joasa gama de frecvente. Acum avand multe difuzoare in sistemul audio din club, producatorul poate fi mai generos cu paleta sa muzicala si cu spectrul de frecventa.

Ce parere aveti? Va fi adoptat cu succes? Merita investitia? Este ceva ce trebuia sa rupa bariera standardului stereo de pana acum?