A fost o conferinta interesanta si mai mult, a fost tare pentru ca a fost pentru prima data cand s-au adunat in acelasi loc oameni din industrie, care vorbesc aceeasi limba. Oameni din radio, PR de artisti, servicii de muzica online, avocati pentru drepturi de autor, manageri de trupe, bloggeri si nu in ultimul rand, cineva care sa explice industriei adevaratul rol al DJiului.

In prezentarea mea am inceput prin a vorbi despre “Baiatul care pune muzica”, pentru ca prea multi dintre cei care nu au legatura cu DJingul, cred ca daca ai 20.000 de mp3-uri in calculator, poti sa fii DJ. Oricand. Ceea ce e cu totul gresit, motiv pentru care inca exista la discoteca oameni care vin la tine sa iti ceara sa pui nu stiu ce piesa “pentru ca se potriveste foarte bine acum”. Apeland la prezumtia de nevinovatie, am catalogat DJul ca un artist, pentru ca un DJ spre deosebire de omul de la discoteca vede si simte muzica altfel si incearca sa creeze o stare in momentul in care pune muzica, sa ia publicul de pe scaun si sa-l urce pe bar. Nu vorbesc aici de acei DJ care au invatat sa puna 100 de piese una dupa alta si care stiu sigur ca aia e reteta si o folosesc de 10 ani, ci de cei care isi cauta muzica, care cauta variante de remix la piese, care incearca mereu sa aduca ceva nou in setul lor, care vor neaparat sa creasca de la saptamana la saptamana.

Punctul 2 al prezentarii s-a legat de motivatia care te impinge sa te faci DJ. Iti place muzica, e fun, faci bani, faci multi bani si muncesti putin. Foarte superficial pentru cei care stiu sa puna muzica si pentru cei care inteleg meseria asta, insa dupa se spune si despre "Amintirile lui Creanga", ca fiind "copilaria copilului universal", daca ne aducem bine aminte, astea erau motivele care ne faceau sa ne ducem in pupitru pentru prima data. Bine, am enumerat si bautura moca, fetele care sareau pe tine si cu care poate plecai acasa, daca erai norocos :).

Am mai discutat despre ce inseamna sa pui muzica, despre experienta profesionala, despre mediul de dezvoltare al fiecarui DJ, despre conjuncturi, anturaj si dezvoltarea personala a fiecarui DJ in functie de orizonturile si de reperele pe care acesta le are, insa cea mai importanta parte a prezentarii a fost aceea de a trece de la fun, bere gratis, femei pe bar … la bani. Si am spus ca pentru a putea fii DJ, trebuie sa faci 3 facultati: Matematica, Marketing si Psihologie. Dupa, poti da examenul pentru atestatul de DJ. Nu glumesc. Ca sa ai succes in meseria asta trebuie cu adevarat sa intelegi ce faci, pentru ca altfel o sa fii unul dintre aia despre care tu zici ca “strica piata”. Stai mereu singur in pat si iti dai exemple ca ce a facut ala sau celalalt de a ajuns acolo, gasesti tot felul de motive, care sunt doar niste justificari si scuze ale tale, la final, pentru ca tu nu ai putut sa faci la fel. In loc sa stai sa judeci sau sa-ti critici un coleg de breasla mai bine il studiezi atent sa ii vezi meritele. Daca dai cu noroi in el ca a reusit, nu arata ca te-ai prins tu de secret, ci doar o mare frustrare a ta ca nu ai putut sa faci la fel.

 

 

 

 

Vorbind despre business, am spus ce am spus si la cele 2 training camp-uri din 2014: Ca sa reusesti ca DJ, trebuie sa te uiti la tine si sa te tratezi ca pe un produs, pe care vrei ca lumea sa il cumpere. Daca ai facut pasul asta, din start, orizontul tau se schimba si o sa ai brusc o vedere mult mai ampla a situatiei in care esti si o sa iti vezi toate defectele si calitatile. Daca nu intelegi ce vreau sa spun, dupa ce citesti articolul asta pana la final, imbraca-te, du-te pana la Mega si incearca sa iti cumperi unt. Ia o foaie si un pix cu tine si in momentul in care faci alegerea untului, scrie pe foaie motivele pentru care alegi untul. Daca tot esti acolo, ia-ti si niste Nutella, du-te apoi acasa, fa-ti o felie oldschool gustoasa de paine cu unt si ciocolata si uita-te la ce ai scris pe foaie. Eh, acum o sa vezi ce trebuie sa faci si cu tine. Nu pare asa de greu nu? Amplasare pe raft, logo, ambalaj, eticheta, nume, culori, prezentare, samd. Stii ce e ciudat? Ca decizia ta se face pe baza celor enumerate mai sus, fara sa stii gustul untului :) Gustul il vezi abia dupa ce mananci felia de paine. Care, daca mai pui si ciocolata peste, s-ar putea nici macar sa nu il vezi cum trebuie. Pe scurt, pana sa ajungi sa pui muzica si sa gusti din unt, gandeste-te la toate aspectele astea. O sa-ti dai seama ca pe langa muzica, trebuie sa “vinzi” o gramada de alte lucruri. Daca toate sunt in regula si la final, muzica ta e buna, untul pe care il faci va avea succes. Daca le faci pe toate ca la carte , iar untul tau “se topeste la soare”, pune-ti un CV bun pe linkedin si get a real job. Romania mai are nevoie si de doctori sau avocati, nu doar de DJi.

- final partea 1 -