Nu exista nici un dubiu ca scena DJilor este din ce in ce mai plina cu DJ care vor sa isi exprime pasiunea pentru muzica, mixat si pentru viata de noapte. Trecand pe langa faptul ca poti deveni DJ foarte usor, acesti incepatori sau de multe ori amatori, pot influenta cariera altora sau de cele mai multe ori, a lor. Fiind o piata din ce in ce mai plina, cei care sunt deja in industrie pot avea de suferit.

Invata de la cei care au deja succes. Daca nu iti plac povestile unor cunoscuti sau apropiati care au reusit in viata in orice domeniu, nu te poti numi prieten. Poate in interiorul tau exista o urma de oftica sau mai rau, de invidie, dar nu poti sa ii barfesti sau sa le doresti raul. Poate e mai bine sa iti pui intrebari: "Cum a reusit asta? Ce sa fac si eu sa ajung acolo? Cu ce gresesc de nu imi iese?”, decat sa incepi sa balacaresti fara nici un scop. Din atatia prieteni sau cunostinte care urmeaza acest drum al DJingului, cati cunosti care au atins succesul cu adevarat? Probabil pentru DJ nu exista o statistica, sunt atat de multi incat nu ai timp sa faci un procentaj, pentru ca apare altul. Rata succesului in acest domeniu este relativ mica. Un obstacol major pentru cresterea nivelului unui DJ este mediocritatea si faptul ca acei oameni (pentru ca DJii sunt oameni) nu isi exploateaza abilitatile la maxim. De ce DJii aleg mediocritatea si nu depasirea de sine?

Mai jos avem cateva exemple de DJ mediocrii si obiceiurile lor:

Cei care pun aceeasi muzica la fiecare gig sau cei carora li s-a blocat butonul de repeat. Asta se intampla foarte des, un DJ rezident ajunge sa puna aceeasi muzica in fiecare saptamana. Nu ca ar aparea muzica noua si buna foarte des, dar un pic de diversitate trebuie sa existe. Desi lor poate nu li se pare (desi stiu), oamenii isi dau seama si vorbesc despre acest aspect. Acesti DJ sunt constienti in sinea lor ca limitele playlistului nu au mai fost sparte, dar au facut un obicei si stiu ca lumea oricum vine in acel loc. Daca setul de saptamana asta a rupt publicul in doua, nu inseamna ca acelasi set va rupe si saptamana viitoare. De obicei in majoritatea cluburilor sunt acelasi tip de oameni sau aceleasi grupuri. Sunt foarte putini consumatori de club care stiu cu adevarat de ce merg intr-un loc. Dupa cum spuneam, pentru DJii care pun muzica foarte des, mai ales in acelasi loc, este destul de greu sa iti reinnoiesti playlistul saptamanal sau chiar mai des si sa si prinda la public. Daca te indepartezi de rutina in care ai intrat, iti va garanta o alta imagine si te va ajuta in progresul experientei personale. Pana la urma iti doresti ca publicul sa se intoarca, sa stie ca locul unde pui muzica este locul in care vor sa fie.

Atunci cand nu iti cunosti propria identitate sau inca nu ai apucat sa ti-o creezi, multumita punctului de mai sus aka mediocritatea, este posibil sa vrei iti atribui identitea altui DJ pe care il venerezi sau la nivelul caruia vrei sa ajungi. Nu are nici un scop aceasta actiune, te va face sa pari fals, ca vrei sa fii ceea ce nu esti, iar publicul aprecieaza un DJ care are povestea si filmul lui. Ca si promoter sau manager de club esti o persoana care s-a intalnit cu multi DJ sau cu multe tipuri de DJ si nu iti este mai nimic strain in acest domeniu. Desigur sunt multi promoteri si manageri care habar n-au cine sunt unii DJ, desi au un nume mare, dar i-au ales pentru ca sunt in voga, sunt cool si aduc lume. Dar sa revenim la cei care au habar si spunem de acestia care s-ar putea sa te ia in deradere cand tu esti un DJ micut si vii si ti-o arzi ca Richie Hawtin. Asta poate fi si mai nasol pentru tine cand te accepta pentru seara respectiva si oferi o performanta de toata jena. Imaginea pe care ti-o faci iti poate fi de ajutor in viitor. Nu se stie langa cine pui muzica sau pentru cine pui in deschidere si acesta o sa vina sa iti zica cat de mult i-a placut setul tau si i-ar facea placere sa mai puneti in acelasi pupitru. Morala acestui punct este ca: trebuie sa fii realist si sa iti cunosti nivelul. Poate dura mai mult pana iti vei face un nume sau pana lumea te va lua in considerare, dar este calea garantata de a avea o identitate proprie la un moment dat.

 

 

O alta peripetie a unui DJ, poate fi…

Folosirea excesiva a efectelor in timpul unui set. Suna foarte bine o tranzitie cu ajutorul efectelor si prin care poti manipula piesele, dar ce se intampla atunci cand la fiecare trecere tu folosesti efecte pentru a masca aceasta trecere? Ce se intampla cand folosesti doar un singur efect de foarte multe ori. Poate nu iti dai seama din spatele pupitrului, dar cand esti in public si auzi pe o piesa de 4 minute, din care tu pui doar 2 minute pentru ca urmeaza sa o schimbi, 10 efecte. Atunci va suna urat si din nou publicul nu va fi multumit. Scoate bassul, baga bassul. Pai daca incepi sa tai bassul si sa il bagi cand ti se pare ca ar fi momentul sau daca tai volumul la piesa pentru ca ti se pare ca suna bine, posibil sa te bata vreun coleg pe umar sa iti atraga atentia ca de partea cealalta a boxelor nu suna cum iti inchipui. Din fata pupitrului sau atunci cand nu esti la butoane, muzica suna altfel, iti vei da seama chiar de propriile greseli. Atunci cand folosesti efectele cu cap pe o durata mai lunga a setului tau, subtil cum s-ar zice, atunci inseamna ca le folosesti corespunzator. Cand esti DJ de muzica electronica este chiar mai bine, o tranzitie poate dura si o ora.

 



Barfa si vorbele urate fata de colegi. Probabil unul dintre cele mai urate obiceiuri ale omului este barfa si vorbitul pe la spate. Asa ceva nu ar trebui sa existe. Nu prea sunt eu supertitios cu karma si altele, dar de foarte multe ori functioneaza fara sa iti dai seama. Sunt multi care folosesc barfa pentru a face conversatie, dar de multe ori cei cu care stai de vorba nu sunt chiar de partea ta si se afla. De cate ori n-ai auzit pe cineva sa zica: "Ce cauta asta unde ar trebui sa fiu eu? Pai eu pun mai bine ca el.” sau “Ai auzit ma ce i-a tropait piesa? Pfff”. Nu stii peste cine poti da. Daca intr-o buna zi in grupul tau de prieteni apar si alte persoane pe care le consideri ok tinand cont ca umbla cu prietenii tai. Prieteni tai te suporta, dar imagineaza-ti ca ceilalalti poate nu, si te aud, si pot fi prieteni cu DJul despre care tu vorbesti sau pot fi sansa ta de a avea un gig candva. In primul rand nu gandi asa. Karma si d-astea. In al doilea rand, daca gandesti asa, tine-o pentru tine.

 

 

Doar daca esti foarte stapan pe tine…

Poti face un mic exces de alcool si de … fructe, dar daca esti un DJ profesionist sau aspiri la acest statut, este mai bine ca pe timpul performantei tale sa te rezumi la o bere, la apa, restul le poti face si dupa. Bineee, daca esti Carola si pui 24 de ore incontinuu este nevoie de niste energizante…cu Redbull :)) Te imbeti, te spargi intr-un fel, te ia valul muzicii si uiti ca esti la pupitru. In cazul de fata eu m-as vedea destul de constient pe interior, ca atunci cand conduci si esti un pic ametit (nu incurajez asta, dar se intampla) si toate simturile ti se amplifica, esti atent. Asa si cu DJingul, ma gandesc ca in interiorul tau esti constient ca poti sa dai chix si asta te face atent, desi pe exterior esti vesel.

In cele din urma sau mai bine zis in cele dintai, trebuie sa iti impingi singur limitele cu fiecare zi, cu fiecare saptamana, cu fiecare gig. Nu te lasa doborat de mediocritate, pentru ca te vei complace in ea si o sa ti se para ca ase e bine, ca totul merge ok, dar cel care se strofoaca e ala despre care tu intrebi: "Ce cauta ala acolo, cand eu ar trebui sa fiu in locul lui?”. Pai ce cauta? El isi vede de treaba, isi urmeaza drumul. Arata-ti profesionalismul si legatura pe care o ai cu acest domeniu si intreceti limitele.