Traim intr-o lume plina de oameni (chiar daca sunt doar spectatori) care spun foarte senini si seriosi ca daca nu inveti sa pui muzica de pe vinyl, nu esti intr-adevar DJ. Bineinteles ca exista si acei DJi care pun muzica de pe vinyl si contreaza aceasta afirmatie. Care este adevarul de fapt?

Totul depinde de cum vezi lucrurile. Daca nu pui muzica de pe vinyl nu inseamna ca nu esti DJ cu adevarat. Daca iti cumperi o consola pentru ca stii sa schimbi piesele dintr-o parte in alta si oricum nu isi da nimeni seama ca nu te pricepi prea tare, pentru ca e haos si daca esti intr-un club din Centrul Vechi de exemplu, acolo oricum nu iti da nimeni note. Daca esti DJ de muzica electronica aici se schimba treaba. Se aplica o mare parte din primul punct de vedere, si foarte, foarte putin din al doilea. Nu neaparat ca muzica in sine ar suna in alt fel, dar de obicei DJii de muzica electronica au in pupitru CDJuri incepand de la 1000 mk3 pana la 2000 NXS si un Xone 92 sau DJM 800 sau 900. Acesta este standardul, daca ar fi sa existe o gluma in privinta asta, ar fi aceea ca daca le pui altceva in fata, se blocheaza. Pupitrul este completat de pickupuri. Putini sunt acei DJi care pun muzica numai de pe vinyl. De ce? Selectiile de placi sunt mai greu de facut. Pentru ca anumite trackuri sunt rare sau se vand foarte repede sau nu ies pe placi. Daca tii neaparat sa pui numai de pe vinyl ori vei sta toata ziua cu nasul in magazinele de vinyluri ca sa poti face fata unui gig, ori trebuie sa o iei incetul cu incetul. Una este sa ai un stick sau un hdd sau chiar si mapa cu cduri pline cu muzica in format mp3, pentru ca le gasesti in format digital, alta e sa iti faci un “playlist” numai din vinyluri care sunt mult mai rare. Vrei o piesa anume, exista posibilitatea foarte mare sa nu o gasesti. Degeaba e tare daca artistul nu o scoate pe vinyl.

Mai sunt DJii de scratch sau turntablistii care folosesc timecoduri pentru ca din nou vinylurile originale se gasesc foarte rar incat sa tii pasul cu muzica actuala. Poate acum 15 ani puteai sa faci o seara ok doar cu placi originale. Este vinylul o necesitate? Sau este mai degraba un trend combinat cu o imagine pe care poti sa ti-o faci? Practic tine mai mult de imagine, pana la urma cati audiofili vin in club, sa stea lucizi sa auda muzica la perfectie. Poate sa puna si de pe iPod pana la urma. Daca am gandi-o de la inceput, ar fi ca o scoala de soferi. Pe vinyl este mai greu la inceput, dar o sa ti se pare digitalul floare la ureche.

 



Cinci afirmatii pe care le sustinem sau nu:

  • A invata sa pui muzica de pe vinyl te ajuta sa intelegi scratchingul, backcueing, etc.

Da, te ajuta. Sa fii capabil sa manipulezi muzica pe platane este un lucru mare. Este esential? Probabil nu prea mai este pentru cea mai mare parte a DJilor. Personal n-am prins numai era vinylului sau poate am prins-o eram prea mic sa ma bag in acest domeniu. Am prins casete, CDuri, iar in materie de DJing era deja CDul pe val. Jogurile de astazi emuleaza poate mai mult decat precisul ala pur pe care il reda un vinyl (si nu sare).

  • Vei auzi mixul invatand sa pui muzica pe vinyl.

Daca ai o ureche muzicala foarte buna este perfect. Daca ai o ureche tehnica in completare este si mai bine. Intotdeauna mi se intampla sa aud o imperfectiune (daca exista) la un mix, sau la o tranzitie sau cu un pitch. In general echipamentele ultimelor ani stau foarte bine la capitolul sunet, deci daca skillurile tale sunt ok, echipamentul “zice” ce vrei tu.

  • Iti vei putea face selectia mai bine invatand sa pui muzica pe vinyl.

Selectia o poti face si pe digital, insa prea multa muzica te deruteaza. Este bine sa fie multa muzica, ai un playlist variat, insa nu te mai poti concentra la muzica de calitate, cea care merita cumparata, cea care merita sa fie in playlistul tau.

  • Vinylul are o calitate mai buna a sunetului.

Si da, si nu. Muzica la calitate de studio pleaca in format digital si nu isi pierde din calitate pana ajunge la presa din care iese un vinyl. Daca consideri ca un mp3 la 320kbps sau un AAC la 256 este prea putin, atunci poti cumpara muzica in format wav pentru cea mai buna calitate posibila. Adevarul este ca aceasta calitate depinde si de echipamentul pe care il folosesti. Sa nu te astepti ca un mixer sau un controller ieftin sa sune ca unul de 5 ori mai scump.

  • Vinylul arata cat esti de legat de muzica.

Pe deoparte vinylul scoate ce e mai bun dintr-un DJ, pe cealalta parte scoate la iveala si pe cei care nu vor sa aiba treaba cu vinylul. Acestia sunt DJii digitali. Inversul celor care nu vad altceva decat vinyl, DJul fixat pe digital este cel care nu doreste sa aiba de-a face cu vinylul. Daca te dedici in a face beatmatching perfect pe vinyl, mergi pe calea gresita. Evident este ceva impresionant, insa ai cu adevarat nevoie sa cunosti acest aspect? Daca ai crescut cu acest tip de DJing poate ca nu ti se pare anormal, dar cand iti gasesti hobby-ul sau pasiunea, nu te pune nimeni sa fii un masterchef al vinylului.

Haide sa o luam altfel. Vinylul nu este obligatoriu in termenul “DJ”. Daca stii sa faci si asta, perfect, bravo tie, poate da mai bine ca si imagine. Degeaba te chinui 2 ani sa inveti sa folosesti pickupuri la perfectie, cand altii in perioada asta isi fac un nume si isi vad de treaba.