Raspunsul e simplu: pentru ca DJul de house este by default DJ de calitate. Spui ce?

Ai 2 variante, pui muzica de club, comert sau pui muzica electronica. Uite cat de usor am separat cele 2 segmente ale DJilor din Romania. Daca esti in oala DJilor de comert, te uiti cu ura sau cu invidie la aia care pun “bubuiala”. Ai si aici varianta sa vrei sa faci ca ei, sau sa ii urasti pentru ca ai impresia ca tu esti mai bun si ca sa pui muzica house e mega simplu. Cealalta varianta e sa-ti doresti si tu sa faci la fel dar nu prea ai cum pentru ca nu te baga nimeni in seama. Daca ai trecut bariera si deja pui muzica electronica si esti considerat “DJ de calitate”, te uiti putin de sus cu putin dispret la cei care pun comert si ii consideri niste amatori. Sunt doar putine cazuri, ii apreciezi pentru ca si ei la randul lor, sunt colegii tai, doar ca pe alta felie.

Am fost si eu in oala cu cei care vroiau sa puna muzica electronica si nu reuseam, dar dupa ceva vreme mi-am dat seama ca nu aia e smecheria si ca e doar o problema de perceptie. Eram DJul preferat al agentiilor de publicitate, prin 2004 sau 2005. Gasisem un talent deosebit in a combina stilurile muzicale si piesele pentru care eram apreciat. In momentul in care m-a sunat o agentie sa ma cheme sa pun muzica la un eveniment care se numea “Noaptea agentiilor de publicitate”, unde venea toata crema din advertising, mi-am dat seama ca de fapt nu conteaza neaparat genul de muzica pe care il pui, ci stilul tau. Am cerut 250E pe eveniment, faza la care doamna mi-a spus: “ Pfff, dar nu e cam mult? Un DJ costa maxim 100E, si vine si cu scule. Tu 250E fara scule?”. In stilul meu deosebit si aroganta mea politicoasa am intrebat: “ Vrei un DJ care sa vina sa puna muzica sau vrei sa vin eu?”. Dupa putina liniste reply-ul dansei a fost unul previzibil: “Da, ai si tu dreptate, Da-mi te rog adresa de mail sa-ti trimit contractul.”

E bataie foarte mare peste tot cu cei care vor sa puna doar muzica electronica si cat mai house, pentru ca in primul rand e perceputa ca fiind cool si de calitate. Daca pui muzica in centru vechi, clar, esti considerat in breasla DJilor un DJ slab. Daca la tine la club reusesti sa pui “house” si sa nu gonesti lumea, brusc iti creste rangul. Un bullshit, evident. Nu vorbesc acum de cei care pun aceeasi muzica de 10 ani sau cei care nu-si depasesc conditia saptamanal, pentru ca ei oricum nu ar intelege incotro sa o ia. Vorbesc despre cei care sunt buni in ceea ce fac si inca cred ca iarba e mai verde pe partea cealalta. De ce daca esti bun pe treaba pe care o faci si iti place mult nu incerci sa o explorezi la maxim si sa fii mai bun pe felia ta? De ce trebuie sa vrei sa pui muzica electonica, atat timp cat nu o intelegi exact si cand mediul din jurul tau nu iti ofera oportunitatile si “calea cea dreapta” catre muzica electronica?

 

 

Nu, muzica electronica nu e un etalon al calitatii DJului. Este doar un stil muzical si o abordare total diferita. Muzica electronica, ca si hip hop-ul este o cultura in sine. Muzica, stil de viata, haine, expresii samd. Uita-te putin in jur. Cum vezi piata muzicii electronice la noi? Vezi 5 branduri de petreceri si maxim 20 DJ. Super. Vezi evenimentele undeground care sunt facute in mod regulat, unde stai linistit, ca doar 10% dintre participanti sunt cunoscatorii cu care vrei tu sa iesi la suc in weekend, restul fiind doar party people, consumatori de muzica electronica, migranti si trecatori. Azi la Pan Pot, maine la Luciano, peste 3 zile la concert la Parazitii. Cei 10% care sunt cunoscatori, sunt oricum toti prieteni intre ei si ies doar la evenimentele cu “eticheta”. In total, e un segment destul de mare de public care poate ajunge chiar la 15.000 de oameni intr-un singur festival.

Cealalta zona de muzica electronica este de fapt, partea mai comerciala a muzicii electronice, numita generic house. Bine, deep house in 2016, unde auzi doar piese cu voci pitch-uite de travestiti si bass ciupit (sound care oricum e descalificat de cei care asculta underground, si invers). Si zona asta e acoperita foarte bine deja de foarte multi DJ care au venit nou din spate, o data cu curentul, si multi isi fac foarte bine treaba fiind foarte apreciati. Dupa cum spuneam si in articolele anterioare, lucrurile se schimba si evolueaza constant, ceea ce e foarte bine pentru industrie, insa adaptabilitatea este smecheria. Nu, asta nu inseamna sa ramai in centru vechi si sa te adaptezi la oameni, sa pui Macarena ca sa-ti danseze. Adaptabilitatea este sa te ridici putin deasupra si sa vezi povestea din mai multe unghiuri ca sa o intelegi din toate punctele de vedere. Adaptabilitatea este sa stai mereu angrenat in prezent si prevezi in ce directie se vor duce lucrurile in viitor. Sa intelegi si sa schimbi mereu lucruri. Nu trebuie sa fii Optik sau Eftimie ca sa fii DJ bun, pentru ca ei sunt deja acolo si sunt buni. Vei fi maxim, doar o copie fidela, iar asta nu-ti va aduce niciun succes pe termen lung. Daca esti d-ala care crezi ca nu esti la fel de bun, pentru ca ei au muzica de pe cine stie unde, iti dau stick-ul lui Rosario 2 saptamani si dupa te las sa pui muzica, sa vedem daca o faci la fel de bine. Ce zici?

Revenind la poveste: calitatea este data de tine ca si DJ, de cum pui muzica. De viziunea ta, de imaginatia si de talentul tau. Gandeste-te la asta si vezi daca in continuare o sa crezi ca singurul drum spre succes este sa pui muzica house. Gandeste-te cat de mult te limitezi in momentul in care alegi sa pui muzica electronica. Gandeste-te ca daca chiar esti bun in ceea ce faci, poti sa ai succes cu orice stil muzical. Pana la urma, iti place sau nu sa pui muzica?