Mereu ne lovim de o poveste ca asta, toti cunoastem cel putin un DJ, pentru ca pana la urma nu sunt extraterestrii sunt oameni, care se intampla de foarte multe ori sa fie prietenii nostri sau din acelasi anturaj. Exista si asa zisi DJi care chiar le au cu skillurile, au echipamente, au un playlist de i-ai fura hard diskul, dar nu au giguri.

Pentru ca acest trend am putea sa ii spunem, creste pe zi ce trece, gigurile sunt mai greu de gasit daca nu te tii de niste treburi despre care vom vorbi aici. Organizatorii se gandesc ca pot strecura cate un DJ de warmup care poate este mai putin cunoscut, pe la inceputuri, etc. Treaba asta vine cu rabdare si poate fi accelerata facand anumite chestii. Daca crezi ca vei ajunge DJ din prima luna sa pui muzica langa marii DJ sau DJii cunoscuti, pentru care vine lume. DJingul are multe parti, nu DJingul in sine neaparat, dar mediu in care te invarti, anturajele, comunitatea, toate au beneficii in tot ce tine de DJing. Pai daca ar fi o persoana oarecare care are aceasta pasiune, dar nu iese, nu prea frecventeaza petreceri, mai timida, nu are anturaj in acest domeniu, e doar un simplu client sau consumator din fata pupitrului, i-ar fi mult mai greu sa ajunga sa ajunga in spatele pupitrului.

Nimic din astea nu trebuie sa sperie pe cineva si mai ales sa nu apara frustrari in acest sens, de care este posibil sa nu scapi foarte usor. Vrei sa fie nevoie sa iti notezi in calendar ca sa nu uiti, unde pui muzica, maine, peste doua zile si tot asa? Peste tot exista DJi care cunosc tot ce inseamna DJingul, au echipamente, cumpara muzica si sunt la curent cu tot ce apare, experienta practica (cel putin acasa) destula, dar nu sunt bookuiti sau n-au giguri. Nici nu au cum sa aiba, daca nu fac ceva. Degeaba esti sau te consideri DJ, daca nu te cunoaste nimeni, daca nu a auzit de tine. Nu e ca si cum organizatorii ar zice: “Pe cine sa mai luam weekendul asta? Hai sa cautam pe net, poate sunt DJi de care n-a auzi nimeni. In domeniul acesta, in ziua de azi, cred ca este nevoie si de ceva noroc. Trebuie sa umbli in astfel de cercuri, cineva sa te vada. Cineva nu inseamna un Dumnezeu al DJingului, acel cineva este si el un om ca tine si poate iti da o sansa sa pui in warmup, printre ceilalti 4 DJi.

Deci (incepem cu deci), daca nu ai cunostinte in aceasta industrie, nu existi. Atat.


De ce nu ai giguri sau de ce nu esti bookuit?

Cine esti tu ca DJ? Acum multi ani, accesul la muzica era foarte limitat, trebuia sa cumperi foarte multa muzica, placi, cduri, etc si totusi la fiecare party, la fiecare DJi auzeai cel putin 80% din set cu piese diferite. Astazi cand avem acces la orice si aproape orice se gaseste pe internet sau mult mai accesibil fizic, multe seturi suna asemanator, multe piese din playlist sunt la fel. Nu este ceva anormal, pentru ca lumea este dispusa sa asculte ceea ce cunoaste, dar un playlist unic este altceva. Gaseste-ti stilul pe care vrei sa mergi, nu trebuie neaparat sa te impotmolesti in el, dar trebuie sa stii pe ce cale vrei sa o iei. Daca esti pe muzica electronica, pune mana si cauta muzica tot timpul, ca sa nu mai zic de productie. Trebuie sa ai in playlist muzica buna, care sa nu fie in si in playlistul aluia care a pus ieri sau care va pune maine. Trebuie sa ai muzica buna, care sa aiba un feedback bun, desi poate va fi populara peste o luna. Pentru ca pana la urma cum devine populara o piesa sau un videoclip? Cineva vede, shareuieste, auzi intr-un club, intr-un magazin, in masina, etc, si faci asta la randul tau. Playlist unicat sau cat mai unicat, asta e cheia care te va diferentia de oricare alta persoana care stie sa dea play/pause, volum, bass, invarte jogul.

 

 

Practici destul? Ce inseamna asta? Pai practic trebuie sa stii totul cap-coada. Trebuie sa ai totul pregatit, trebuie sa cunosti fiecare colt al playlistului si continutul sau. Trebuie sa stii ce piese se potrivesc, ce piese poti mixa, oricand la orice ora. Pai daca ai un playlist de 3000 de piese si le sortezi dupa BPM si le iei la nimereala cand dai de una buna? Asa le termini in 2 ore. Evident nu trebuie sa vii cu tema facuta de acasa pentru ca publicul poate reactiona altfel sau nu e cum te-ai gandit, trebuie sa simti publicul, dar totodata sa stii ca asta ar fi vrut.

Contribuie la cresterea comunitatii si participa la evenimente. Crezi ca daca nu este un DJ de top pentru care toti se duc “ca e cool”, inseamna ca nu e un party tare? Pai poate DJii aia sunt ca tine si muzica lor este foarte buna. Nu dai un share, nu? Cine e ala? Ce sa il ajut eu pe noname-ul asta? Testeaza teritoriul, vezi ce se intampla la anumite party-uri, baga-te in seama, trebuie sa ai cel putin pe cineva cunoscut acolo, care cunoaste mai departe si tot asa. Adica nu te duci in club singur, nu? Ciudatule. Promoterii (deveniti cunostintele tale incet, incet) iti vor aprecia implicarea si din vorba in vorba poti pune o intrebare.


Nu fugi de cuvantul “NU”, pentru ca te va fugari ca un caine maidanez infometat. Este stiut ca daca n-ai pus macar undeva, daca n-ai si tu o poza din spatele pupitrului… ca DJ, nu ca pierzi timpul prin backstage, in primele faze, mai ales nerecomandat de capul tau, vei auzi multe refuzuri sau iti vei da seama ca nu e loc si singur. Pentru promoteri conteaza mai mult sa le aduci lume, sa fie un party bun, decat ca tu stii sa faci mai multe ca DJul principal al unei seri. Nu exista in lumea asta, un promoter care sa te ia ca DJ, daca nu a auzit macar un set de-al tau sau o parte din el, astfel trebuie sa iti postezi seturile, sa te promovezi, sa le urci pe Soundcloud.

Promoveaza-te oriunde si asteapta parerile necunoscutilor. Din share in share, pe forumuri de impartit piese si pareri, vei da de oameni care cauta muzica noua si pot avea o parere. Daca te bucura faptul ca prietenii sau cunostintele iti spun ca muzica ta e buna, atunci trebuie sa te mai gandesti. E normal sa zica asta, doar sunt prietenii tai. Daca e mult prea low, atunci pana si ei iti vor spune ca nu e ce trebuie. Insa feedbackul unui necunoscut este cel mai sincer, nu te cunoste, ii place sau nu ii place ce aude si aia e. De cate ori n-ai vazut intr-o filmare de pe Youtube, de la un party unde scrie: “Richie Hawtin sau Ricardo Villalobos playing piese aluia.” Care este un roman sau unul mai putin cunoscut si, ce tare, marii DJ pun productii ale unor DJ de warm-up. Tare nu? Putem sa vorbim si de productie, care poate fi un salt important in cariera ta. Am mai vorbit despre DJing vs productie sau DJul producator aici.

Cumperi likeurile, nu sunt reale, nu? Pai degeaba dai bine si tragi de likeuri, daca acestea nu sunt cu adevarat reale. Degeaba ai 20000 de likeuri, dar tu ai cover cu public de pe net, de la nu stiu ce festival sau degeaba ai aceste likeuri cand la o postare care poate fi chiar tare, iti “apreciaza” 4 insi. Arata cam aiurea o astfel de pagina. Se uita un promoter si vede ca ai oameni care te urmaresc, ca si cantitate cel putin, dar cand se uita sa vada catora le place setul tau si vede 3 likeuri… Pentru ca ne culcam si ne trezim pe Facebook, Twitter, Instagram, etc, acest mediu a devenit viral pentru oricine. De la producatori, la artisti, la DJi, la orice, acolo sunt toti. Trebuie sa ai grija ca cei 200 de followeri pe care ii ai acum sa fie cu adevarat acolo si sa iti iei gandul la cei 10000 pe care ai fi putut sa ii ai facand chestii ireale.

 



Baga-te pe partyuri si pe productie. O alta metoda foarte practicata este sa iti faci propriile petreceri. Din nou aici intervine problema ca nu te cunoaste nimeni si de ce ar pune muzica la petrecerea ta, poate nu vine nimeni, cine esti tu sa promovezi? Dar cu un concept interesant, cu o imagine buna de start, iti poti face propriile partyuri cu lineupuri bune si te poti pune DJ de warmup in lineup. Asa iti creste si istoricul, primesti feedback, cunosti lume, data viitoare cand vei merge la un party, te vei putea saluta cu diferiti, nu numai cu barmanul respectuos care iti va inmana paharul platit.

Un sfat foarte important, nu strica DJingul sau altfel spus: Nu face asta doar pentru ca vezi la altii si vrei sa fii si tu cool, sa cunosti lume, sa agati fete, etc. Asta poti sa o faci oricum, dar nu face din DJala o activitate sub forma unui trend. Nu mai considera meseria de DJ un hobby, adica fa-o din pasiune, din chemarea pentru muzica.