Asa cum multe business-uri au cazut de cand a inceput criza si de cand internetul s-a transformat intr-o gazduire pentru orice ai cauta. Ce inseamna asta? Inseamna ca practic orice se vinde online poate fi gasit si gratuit.

Rezultatul? Nimeni nu mai cumpara si automat nimeni nu mai vinde. Deci? Totul cade, totul scade, totul se duce de rapa. Jocurile nu se mai vand pentru ca le gasesti pe torrent. Producatorii se tot chinuie sa le faca dependente de ceva critic fara de care nu pot functiona, exemplu internet. Hackerii care le crackuiesc le vor da de cap la un moment dat, iar daca producatorii au noroc, acest lucru se va intampla cand se vor mai linisti vanzarile, insa de cele mai multe ori apar chiar inainte cu cateva zile sa apara oficial. Consolele de jocuri la fel, se hackuiesc la un moment dat si tot ce apare de atunci sau pana atunci, este condamnat la nevanzare. Softurile la fel. Cati dintre voi aveti Windows cu licenta sau cati dintre voi aveti softuri de muzica cu licenta (ma refer la cele care necesita acea licenta pentru a se inregistra cu produsul), cati dintre voi aveti Office si altele ca Photoshop si tot asa cu licenta, care v-ar da inapoi 2 salarii? Putini. Si toti se plang ca nu mai scot producatorii jocuri sau softuri. Pai cum daca nu le cumpara nimeni? Asa si cu industria muzicala, toata lumea crede ca se face pe moca. Ca artistii aia si/sau producatorii nu cheltuie nimic. Nu au nevoie de bani pentru studio, nu au nevoie de bani pentru una, pentru alta. De ce domne te-ai dat pe dance-pop cand tu faceai hip-hop? Pai cumperi albumul ala sau vii la concerte ca sa isi permita respectivul sa stea numai pe un gen care nu ii aduce macar acei bani ca sa mearga mai departe? Nici n-am luat in considerare ca ala e singurul job si trebuie sa supravietuiasca chiar daca asta inseamna doar sa manance. Tu iei toata muzica de pe net, Google, search, download, save to si omul ala de la care nu ai cumparat piesa, asteapta la sfarsitul lunii sa primeasca nimic. Ca site-ul nu ii trimite nimic, daca nu a vandut nimic nu? Asta fara sa mentionez ca si magazinele online percep un comision la fiecare vanzare, pentru ca si ele reprezinta un business unde lucreaza tot fiinte umane, care au nevoie de acei bani ca sa traiasca la randul lor si sa duca serverele si toate celelalte servicii mai departe. 

Revenind la oile noastre. Si giganti ai industriei au probleme. Acum ceva timp vorbeam despre SFX Entertainment, cei care detin o mare parte din popularul Beatport si despre viitorul necunoscut al Beatportului. Reputatia sa de leader al platformelor de muzica este pusa la indoiala de catre toti producatorii, artistii, de catre toate labelurile si brandurile care asteapta platile. Din declaratii procentul vanzarilor a scazut cu 23% in fiecare an. Sefii Beatport au declarat insa ca platile se vor onora ca si pana acum. Unde au gresit acestia, de au ajuns in acest stadiu?

Ar fi mai multe presupuneri: 

  • Prima si cea mai importanta este parteneriatul cu SFX Entertainment. Am un exemplu asemanator. In copilarie tatal unui vecin de-al meu avea cea mai mare companie de birotica dupa RTC care la un moment dat s-a asociat cu fratele sau (SFX Entertainment). Dupa ce totul a inceput sa mearga prost si fratele sau a fugit cu o mare parte din bani in alta tara, toata lumea incepea sa sune la usa cui? A asociatului ramas, nu? (Beatport). Asa si aici, Beatport s-a asociat cand le mergea bine cu cineva care le-a promis multe, dupa ce totul a inceput sa mearga prost pentru investitorul cel mare, Beatport a luat-o in mana si trebuie sa dea inapoi cumva. Numai ca Beatport anunta ca nu este si sfarsitul lor, ca in exemplul meu, unde tatal vecinului meu a decis sa iasa din firma oficial, asa ca toate datoriile au ramas fratelui sau de care nu prea mai avea cum sa dea. Robert Sillerman a cumparat Beatport in 2013. Pe foaie arata bine ca orice oferta a luat ochii. Investitiile in Beatport urmau sa fie marete. SFX insa a trecut intr-un declin total incepand cu 2015, iar acum in 2016 cand acesta a declarat falimentul viitorul Beatport este imprecis.
  • Alta greseala ar fi schimbarea URLurilor. Toate linkurile care pana la un moment dat ajungeau in Beatport.com, ajung acum in pro.beatport.com odata cu lansarea lui Beatport Pro. Asta e ca si cum ti-as da un link sa mi-l shareuiesti, eu artistul. Se face mare promovare cu noul meu album si deodata Beatport se gandeste sa treaca pe alt domeniu. Ce inseamna asta? Toate linkurile de pana acum, e pe toate site-urile de promovare, din toate comunicatele de presa, de peste tot, indexate frumos cum erau, devin automat invalide. Daca eu postez acum un articol si peste o ora ma decid sa ii schimb o litera la URL, linkul initial devine Error 404. 
  • Clasificarea si creerea unei nise a fost alta greseala. Au incercat prin 2008 sa trieze continutul si sa il pastreze doar pe cel care aducea cu adevarat bani si care era de calitate. A mers o perioada, parea o inititativa buna. Este mai ok cateodata sa ai ceva de calitate, ceva bun, decat sa ai cantitate care nu te ajuta cu nimic. Banii iti iau ochii, dar de multe ori strategia de a avea ceva de calitate la un pret poate mai ridicat decat piata, ridica semne de intrebare. Ba, acolo e bine e totul cum trebuie, mergem acolo, chiar daca e continut mai putin, stim ca acolo e ce trebuie. Dupa un timp au revenit la strategia initial sau cea necesara a momentului respectiv. Cand lucrurile se duc in jos, omul se sperie si recurge la orice. 
  • Desi acestia declarau ca nu vor fi probleme din punct de vedere al platilor se pare ca aceasta declaratie nu este adevarata. Au aparut labeluri care au recunoscut ca Beatport nu le poate onora platile. Acestia bineinteles ca dau vina pe SFX, cum este si normal intr-un fel. Tu esti mare investitor SFX si imi promiti multe, dupa ma lasi cu c^$u-n balta si te astepti ca eu sa onorez ce tu mi-ai promis ca n-o sa fie cu probleme. Adica sunt la mijloc intr-un fel. Cand o astfel de veste se propaga, toata industria se uita urat la ala din mijloc. 
  • Beatport a incercat sa detroneze Soundcloud si Mixcloud, incercand ceva cu Beaport Mixes. Ca sa dai jos pe cineva de pe tron, trebuie sa vii cu ceva nou,  cu ceva special, insa acestia au crezut ca venind cu ceva asemanator puteau sa ajunga pe primul loc. Evident ca nu a fost asa. Beatport taxa cu 8$ pe fiecare download. Vezi tu, avem continut de calitate, in timp ce Soundcloud si Mixcloud oferea poate aceleasi mixuri gratuit. Si nu Soundcloud in sine, ci utilizatorii. Aceasta pagina n-a primit nici un update de la lansare incoace.
  • Tot cu prefixul Beat, vine si incercarea Beatsource. Mergand pe aceeasi idee, numai ca exclusiv genului hip-hop, singura urma a acestei incercari a ramas pe usa intrarii cladirii de birouri din Berlin. Astazi acea incercare este pusa laolalta cu restul continutului.
Chiar daca se fac multe promisiuni, de multe ori e bine sa faci totul pe cont propriu, chiar daca succesul este mai lent. Daca depinzi foarte mult de altii si te lasa balta la un moment dat este posibil sa strici totul.